LAUKKOSKEN TAIMI

WORLD WINTER MASTER GAMES 25.-31.1.2010 SLOVENIA

Kautta aikojen ensimmäiset ikäsarjojen Talvi Olympialaiset, World Winter Master games 2010, kisattiin 25.-31.1.2010 Sloveniassa. Kilpailu lajeina olivat maastohiihto, ampumahiihto, alppilajit, mäkihyppy, yhdistetty, jääkiekko ja futsal. Kilpailuihin osallistui lähes 3 000 kilpailijaa 42 maasta. Kilpailu ikäluokat olivat lajista riippuen joko 25 vuodesta tai 30 vuodesta ylöspäin.

Kilpailupaikat sijaitsivat Alppien kupeessa, tunnetuissa talviurheilukeskuksissa kuten Pokljuka, Kranjska Gora ja Planica.

Taimesta olympialaisiin osallistuivat Kari ja Janne-Pekka Nurmi. He tekivät kisoihin tiiviin neljän päivän reissun, johon sisältyi pitkä matkustus mennen tullen Frankfurtin kautta Ljubljanaan ja kolme tiukkaa kisaa neljään päivään. Tuomisina kotimaahan oli viestin hopeamitali, Karilla lisäksi pronssi ja viides sija henkilökohtaisilta matkoilta sekä Janne-Pekalla 10. ja viides sija henkilökohtaisilla matkoilla.

Matkustaminen on rankkaa... Pitkät lennot ja ennen kaikkea odottelu lentoasemilla vie aikaa. Reissu alkoi keskiviikkona 27.1.2010. Lento lähti Helsinki-Vantaalta klo 18.30. Frankfurtissa kahden tunnin odotus, koneen vaihto ja jatkolento Ljubljanaan. Sieltä vuokra-autolla upeaan Bledin alppikylään, jonne saavuimme yöllä klo 1.30.

Tietoa Bledistä

Maastohiihdon kilpailupaikkana oli ampumahiihdon maailmancupista tuttu Pokljukan hiihtokeskus. Pokljuka sijaitsee noin puolen tunnin ajomatkan päästä Bledistä, 1300 metrin korkeudessa.

Tietoa Pokljukasta

Pokljukan ampumahiihdon maailmancupin kotisivuille TÄSTÄ

Ensimmäinen startti oli jo torstaina klo 9.10, matkana 13.5km. Lyhyen yöunen jälkeen hiihto oli tukkoista ja ohut ilma tuntui pohjoisen poikien jaloissa. Kisan jälkeen oli järjetön päänsärky, ohut ilma oli tehnyt tehtävänsä... Sijoitukset M40 13.5km 10. JP, M45 13.5km 5. Kari.

Ensimmäisen startin tulokset löytyvät TÄSTÄ

Ensimmäisen kisan jälkeen lähdimme nauttimaan Alppien kauneudesta. Sää ja kelit hellivät meitä koko reissun ajan; pakkasta oli päivisin -4 - -8 C ja kahden viimeisen yön lumisateetkaan eivät häirinneet, vaikka molempina öinä lunta satoikin noin 10cm.

Perjantai 29.1. oli reissun ainut välipäivä. Aamupalan jälkeen hyppäsimme autoon ja lähdimme tutustumaan lähiseudun maisemiin. Ensimmäisenä kohteena oli Planica, sillä olihan maailman suurin hyppyrimäki nähtävä. Planicassa järjestetään vuosittain mäkihypyn maailmancup. Tämän vuoden maailmancup hypätään maaliskuun puolessa välissä. Maailman pisimmän mäkihypyn 239m hyppäsi Björn Einar Romören vuonna 2005 juuri Planican lentomäestä.

Päivän hiihtolenkin teimme upeassa Planican solassa, jota ympäröi Alppien huiput.

Tietoa Planicasta

Planican mäkihypyn maailmancupin sivuille TÄSTÄ

Kranjska Gora on yksi alppihiihdon miesten maailmancupin kisapaikoista ja maailmacup viikonvaihde sattui juuri meidän reissun ajaksi. Paluumatkalla Planicasta majapaikkaamme Blediin, kävimme katsomassa miesten maailmancupin suurpujottelun toisen kierroksen. Tunnelma ja kokemus oli mahtava.

Tietoa Kranjska Gorasta

Kyllä oli jyrkkä rinne... Suurpujottelun voittoon laski Yhdysvaltojen Ted Ligety.

Kranjska Goran alppihiihdon maailmancupin kotisivuille TÄSTÄ

Kolmantena matkapäivänä, lauantaina 30.1., oli vuorossa viesti. Hiihdimme sarjassa M40 3x5km. Suomen joukkueessa Karin ja JP:n kanssa kolmantena hiihti Kuhmo Ski:n Ilmo Pulkkinen. Ilmo oli jo viikon aiemmissa starteissaan (sarja M50) voittanut perinteisen kympillä kultaa ja vapaan 13.5 kilometrillä hopeaa.

Ilmo aloitti viestin. Ensimmäiseen vaihtoon Ilmo toi Suomen joukkueen kuudentena, sarjassamme neljäntenä. JP jatkoi viestiä ja toisessa vaihdossa olimme neljänsiä, M40 sarjassa kolmansia. Kari ankkurina nosti joukkueemme kolmanneksi ja M40 sarjassa toiseksi.

Viesti oli kaikilta hiihtäjiltä upea suoritus. Kaikkiaan 48 joukkueen lähdössä sijoituimme kolmanneksi ja omassa sarjassamme M40 toiseksi. Voittoon hiihti Itävalta ja kolmanneksi Tsekki.

Viestin tulokset löytyvät TÄSTÄ

Kun viesti oli hiihdetty, oli aikaa tutustua majakaupunkiimme Blediin. Bled sijaitsee koillis Sloveniassa, Alppien katveessa, Bled-järven rannalla. Bledin tunnetuin nähtävyys on Bledin linna, joka on rakennettu 1000-luvun alussa Bled-järven rannalle 130 metrisen kalliojyrkänteen päälle.

Tietoa Bledin linnasta (wikipedia)

Viimeisenä kilpailupäivänä, sunnuntaina 31.1.2010, oli vuorossa 30 kilometrin kilpailu. Kisa hiihdettiin yhteislähtönä, kaikki sarjat samassa startissa. Latu oli rankka; 3x10km ja joka kierroksella noin 4km nousu, jossa noustiin vajaa 200 metriä. Sekä Karin että JP:n hiihto sujui hyvin. Kari oli kokonaiskisan 9. ja omassa sarjassaan M45 kolmas. JP oli kokonaiskisan 12. ja omassa sarjassaan M40 viides.

Karin sarjan voitti Itävallan Johann Standmann. Hän on ollut  Itävallan olympiahiihtäjä 1988 Galgaryssä ja 1992 Allbertvillessä. Kyllä oli kaveri edelleen hoikassa kunnossa...

30 kilometrin tulokset löytyvät TÄSTÄ

Kotiin lähtöpäivänä teimme pikaisen vierailun Slovenian pääkaupunkiin Ljubljanaan. Kaupunki teki vaikutuksen, joskaan talvisessa puvussaan ei näyttänyt ihan parhaita puoliaan.

Tietoa Ljubljanasta (Wikipedia)

Ljubljanan kaupungin kotisivut löytyvät TÄSTÄ

Reissu oli kaikin puolin onnistunut. Maisemat olivat mahtavat ja vielä kun kilpailutkin sujuivat hyvin, jäi reissusta paljon muisteltavaa.